Egészség színekbe kódolva


A megfelelő egészség érdekében, naponta öt étkezés alkalmával kellene zöldséget és gyümölcsöt fogyasztanunk. Viszont a legjobb, ha változatosan fogyasszuk ezeket a zöldségeket és a gyümölcsöket, hogy a szervezetünk hozzájusson mindahhoz a tápanyaghoz, amit a sokfajta zöldség és gyümölcs biztosít számunkra. Sokan nem is tudják, a színeknek milyen rendkívüli fontossága is van a zöldségeknél és gyümölcsöknél, ugyanis mindnek megvan a maga funkciója. A zöldségek és gyümölcsök színeiért a növényi színanyagok felelnek, amelyek változatos formában minden élő növényi szervezetben előfordulnak. A legelterjedtebb és talán a legismertebb közülük a zöld színű klorofill, mivel ez minden növényben megtalálható. Ám ezen felül számos, élénk színű növényi festőanyagot ismerünk, vizsgálatukért pedig már két Nobel-díjat is odaítéltek. 1915-ben egy müncheni tudós, Willstätter, 1947-ben pedig egy angol kutató, Robinson részesült a legmagasabb tudományos elismerésben velük kapcsolatban. Fontosságukat azonban már korábban felismerték, és azt is sejtették, hogy a színeknek fontos szerepe van a növény életében. Egymás után jelentek meg a tanulmányok, közlemények arról, hogy a színes zöldségek és gyümölcsök többet is adhatnak nekünk, mint puszta táplálékot. Kiderült, hogy a színanyagok bizonyos mértékben antioxidáns szerepet is betöltenek, tehát védenek a környezetből származó vagy a szervezetben keletkező agresszív bomlástermékek, az úgynevezett szabadgyökök ellen. Ez megmagyarázza a rendszeres, de kismértékű vörösborfogyasztás egészségvédő hatását, hiszen a vörösborban található, a szőlő héjából származó antociánok nagy mennyiségben vannak jelen a vörösborban. Később olyan készítmények is megjelentek, amelyek koncentráltan tartalmazták a növényi színanyagokat, és ezek a mellékhatás nélküli természetes készítmények az egészségmegőrzésben vagy egyes - például tumoros betegségek - gyógyításában is hatékonynak bizonyultak.

De hogy mikor milyen színű zöldségeket, gyümölcsöket fogyasszunk? Lássuk, melyik szín mire való!


 

A narancs-, illetve sárga színű zöldségek és gyümölcsök béta-karotinban gazdagok – megtalálható például az édes krumpliban, a mangóban, a sárgarépában, a sárgabarackban. Bizonyos mértékig segíti a szervezet harcát a tumoros sejtek ellen, illetve óvja a szemben található látóbíbort, amely a látás folyamatában az egyik legfontosabb szerephez jut.

Mivel a béta-karotin A-vitaminná tud alakulni a szervezetben, a bőr épségének fenntartásában ez a legfontosabb növényi színanyag. Gyermekkorunkban biztosan sokat hallottuk, hogy

együnk sok sárgarépát, mert attól majd könnyen megtanulhatunk fütyülni. Nos, ez valójában nem így van, mert fütyülni biztosan nem fogunk tudni tőle, viszont a bőrünk sokkal egészségesebb lesz. A béta-karotin tehát erősíti a látást és a szívet, őrzi a bőr egészségét és védi az immunrendszert. Ide tartoznak a tartoznak a sárgabarack, sárgadinnye, almából és grépfrútból a sárga. A citrom, a nektarin, narancs, mandarin, sárga körte, ananász, datolyaszilva, sárga cékla, sárga paprika, pézsmatök, sütőtök, és a kukorica is.

A likopin a sárgarépában megtalálható narancssárga színű karotin módosulata. Élénk pirosas színt ad a zöldségeknek és gyümölcsöknek. Fontos szerepet játszik a húgyvezeték normális működésében, a memória működésében, a szív egészségében, a rák megelőzésében, sőt a szem működésében is kiemelten fontos szerepet tölt be. A likopinból kiemelten sokat tartalmazó paradicsom, gránátalma vagy rózsaszín grape-fruit fogyasztásával védjük egészségünket. Ide tartoznak még a piros alma, vérnarancs, cseresznye, tőzegáfonya, piros szőlő, piros körte, málna, földieper, görögdinnye, cékla, piros paprika, retek, cikóriasaláta, vöröshagyma, piros krumpli, rebarbara és paradicsom.

A zöld szín talán a legerősebb egészségvédő színanyag. Nem csoda, hogy a szüleink gyermekkorunk óta bíztatnak a fogyasztásukra, hiszen a zöld színű zöldségek az egészséges táplálkozás meghatározói. Főleg a klorofill adja az élénkzöld színt, de a mélyebb árnyalatok kialakulásában az úgynevezett izotiocianátok és egyéb indolvegyületek is szerepet játszanak. Ezek a természetes katalizátorok a máj működését serkentik, amely így olyan enzimeket és egyéb bioaktív anyagokat termel, amelyek hatékonyan veszik fel a harcot a tumoros sejtek ellen. Elősegítik a látást, felturbózzák az immunrendszert, magas kalciumtartalmuk erősítik a csontokat. Végtelenségig sorolhatnánk őket, de hogy egy párat megemlítsünk: Avokádó, zöld alma, fehér szőlő, sárgadinnye, kivi, zöld citrom, zöld körte, articsóka, rukola, spárga, brokkoli és változatai, bimbós kel, kínai kel, zöldbab, fejes káposzta, zeller, egymagvú tök, uborka, endíviasaláta, leveles zöldségek, póréhagyma, fejes saláta, zöldhagyma, bámia, zöldborsó, zöldpaprika, hüvelyes borsó, cukorborsó, spenót, vízitorma és cukkini.

A fehér zöldségek és gyümölcsök a következők: banán, barna körte, datolya, fehér húsú nektarin, fehér húsú barack, karfiol, fokhagyma, gyömbér, csicsóka, mexikói karalábé, karalábé, gomba, hagyma, paszternák, burgonya (fehér húsú), mogyoróhagyma, tarlórépa, kukorica. Ezek a zöldségek és gyümölcsök allicin nevű vegyi anyagot tartalmaznak, ezek pedig segítenek megőrizni a szív egészségét, csökkentik a rák kialakulásának kockázatát, és megőrzik a koleszterin ideális szintjét.

A kék és lila zöldségek és gyümölcsök jótékony hatásúak az öregedés folyamatában, a húgyvezeték működésében, a memória működésében, és olyan antioxidánsokat tartalmaznak, amelyek állítólag megelőzik bizonyos ráktípusok kialakulását. A kék és lila zöldségekben és növényekben található antocián és fenol nevű vegyi anyagoknak öregedésgátló hatást tulajdonítanak. Továbbá segítenek a betegségek megelőzésében. Ide sorolhatók a szeder, áfonya, fekete ribizli, aszalt szilva, fekete bodza, lila füge, kékszőlő, szilva, mazsola, lila spárga, vöröskáposzta, lila répa, padlizsán, lila endíviasaláta, lila paprika, lila krumpli, feketegyökér.

Tehát a szabály nagyon egyszerű: minél erősebb, élénkebb egy zöldség vagy gyümölcs színe, annál több jótékony hatású színanyagot találhatunk benne. Fogyasszunk rendszeresen színpompás ételeket!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egyik kedvenc fűszerem: a szegfűszeg

9+1 Ok, hogy miért indítsuk a reggelt mézes-citromos meleg vízzel

Reumás fájdalmak kezelése természetes módon